Binnen een bedrijf zijn er veel verschillende soorten medewerkers met verschillende statussen. In dit artikel zetten wij al deze types op een rijtje, want wat hebben zij eigenlijk nodig qua communicatie? Identificeer welke type medewerkers jouw bedrijf bezit en pas daar je interne communicatiestrategie op aan.

Fulltimers

Het type medewerker waar voor de meeste bedrijven de voorkeur ligt. Vastigheid voor de werkgever en altijd inzetbaar voor het bedrijf, in het Nederlandse bedrijfsleven gaat men ervan uit dat een fulltimer 36 tot 40 uur in de week werkt.

Parttimers

Parttime werken wordt steeds populairder, én steeds meer gewaardeerd. Vroeger werden parttimers gezien als werknemers die een gebrek hadden aan toewijding. Tegenwoordig denkt men hier anders over, al kan het wel invloed hebben op de carrièreontwikkeling. Huh, maar waarom heeft dit invloed op de ontwikkeling? Vaak heeft het parttime werken invloed op bijvoorbeeld een succesvolle stap hogerop, hier komen de fulltimers vaker voor in aanmerking doordat de parttimers minder vaak aanwezig zijn op de werkvloer.

Non-desk medewerkers

Ondernemingen waarbij praktische handelingen belangrijk zijn hebben vaak te maken met non-desk medewerkers. Denk hierbij aan: installateurs, adviseurs, timmermannen en ga zo maar door. Deze medewerkers zijn niet of nauwelijks op kantoor aanwezig en hebben vaak geen zakelijk e-mailadres. Hierdoor heeft het bedrijf weinig tot minder contact met deze werknemers. Wil je toch weten hoe je met deze medewerker kan communiceren, lees dan onze blog: Zo bereik je non-desk/ ambulante medewerkers.

Freelancers

Zonder (vast) dienstverband werken voor een organisatie? Dat doet een freelancer. Een freelancer is eigen baas die samenwerkt met bedrijven. Vakken die vaak uitgeoefend worden door freelancers zijn grafisch vormgevers, boekhouders, marketeers, stylistes, enzovoorts. Deze persoon kiest dus zelf zijn opdrachten uit. Wanneer een bedrijf samenwerkt met een freelancer staat hij dus niet onder contract bij het bedrijf, maar kan je hem meer aanschouwen als een samenwerkingspartner. Houd hen ook op de hoogte van interne zaken, maar niet zo intensief als medewerkers met een dienstverband.

Stagiaires

Stagiaires zijn werknemers in opleiding. Vaak lopen deze werknemers stage vanuit de opleiding die zij volgen. Om een stagiaire in dienst te nemen moet jouw bedrijf een erkend leerbedrijf zijn. Vaak krijgen bedrijven een vergoeding voor het begeleiden van stagiaires. Stagiaires zijn zoals benoemd werknemers in opleiding en zijn dus vaak onzeker en hebben niet het werktempo als een normale medewerker. Het is belangrijk om deze stagiaires rustig de tijd te geven om het bedrijf en de werkzaamheden te leren kennen.

Is het een goede stagiaire met toekomst binnen het bedrijf? Communiceer dan intensief met deze stagiaires, zodat zij weten waar hun kansen liggen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat zij niet op de hoogte zijn van de kansen en kiezen voor een ander pad.

Oproepkrachten

Het begrip zelf zegt eigenlijk al genoeg. Een kracht die opgeroepen kan worden door een werkgever om te komen werken. Hier zitten wel wat haken en ogen aan, zo moet iedere oproepkracht minimaal 3 uur worden uitbetaald wanneer hij of zij komt werken, ook al wordt er minder dan 3 uur gewerkt. Zorg dat deze groep áltijd op de hoogte is van wat er speelt, dit vergt vaak extra communicatie door hen onregelmatige aanwezigheid. Je wil niet dat zij op je bedrijf aankomen en geen idee hebben van wat er speelt.

De ‘oudere’ generatie

Een groep medewerkers uit de wat oudere generatie komt ook voor binnen (bijna) ieder bedrijf. Dit heeft zo zijn voor- én zijn nadelen. Voordelen zijn dat sommige afdelingen senioriteit wel kunnen gebruiken, denk hierbij aan de ervaring en loyaliteit. Het nadeel is dat vaak de gevolgde opleiding verouderd is en de productiviteit van deze groep medewerkers vaak terugloopt. De oudere werknemers zijn van belang voor veel bedrijven, maar deze moeten wel op de juiste manier worden ingezet.

Communiceren met deze doelgroep werkt het beste met een duidelijke structuur, een goede onderbouwing en veel transparatie. Deze groep vindt vaak ergens wat van en denken nogal snel in ‘vroeger deden we dat anders en dat werkte ook prima’. Zij zijn bang voor te veel verandering. Door transparant te zijn en keuzes goed te onderbouwen trek je ook hen mee over de streep.

Jonge medewerkers

Deze groep wordt gezien als de relatief goedkope arbeidskracht. Deze medewerkers kosten minder geld en worden vaak ingezet voor eenvoudig werk binnen een bedrijf. Er zijn wel regels waaraan voldaan moeten worden als er jongeren in dienst worden genomen. Hetgeen dat het belangrijkste is, is de leerplicht voor werknemers onder de 18 jaar, mits er een startkwalificatie aanwezig is (MBO-2, HAVO of VWO).

Deze groep medewerkers heeft al snel het idee dat zij ’too much’ informatie krijgen en gaan daardoor alsmaar minder lezen/ luisteren. Maak bewuste keuzes in wat je wel/ niet met hen deelt. Zo komt informatie beter aan en blijft de betrokkenheid het grootst.

Meer tips over het bereiken van non-desk medewerkers? Vraag ons gratis e-book aan vol handige tips & tricks.

Vraag het e-book aan
e-book non-desk medewerkers bereiken

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Lees meer blogartikelen