Wanneer we naar de interne communicatietrends van 2023 kijken blijft het binden en boeien van personeel een belangrijk aspect. In verschillende branches was dit al een uitdaging en zeker nu (gedeeltelijk) thuiswerken het ‘nieuwe normaal’ is geworden blijft het betrekken van medewerkers topprioriteit. Interne communicatie is daarom een steeds grotere uitdaging.

Het is van belang relaties om tussen collega’s te stimuleren, de band tussen organisatie en medewerker te bevorderen en iedereen altijd up to date te houden. In dit artikel nemen wij je mee in de vijf belangrijkste interne communicatietrends van 2023.

  1. Breng overzicht terug middels een duidelijke kanaalstrategie

Het bereiken en betrokken houden van medewerkers is voor veel organisaties een uitdaging. In veel branches werken medewerkers niet op vaste plekken. Dit in combinatie met ‘het nieuwe normaal’ geeft nóg meer urgentie om via de juiste kanalen feilloos samen te werken.

Veel bedrijven hebben in coronatijd in alle vluchtigheid verschillende kanalen gekozen om zo hun personeel op de hoogte te kunnen houden. Het is nu tijd om overzicht terug te brengen middels een duidelijke kanaalstrategie.

Voor medewerkers kan het namelijk verwarrend zijn wanneer informatie via veel verschillende kanalen verspreid staat. Ga als bedrijf op zoek naar één kanaal waarin je verschillende opties hebt en formele en informele communicatie gemakkelijk kunt integreren. Voorbeelden hiervan zijn een intranet of een eigen bedrijfsapp.

Met de app van Business Apps kunnen bijvoorbeeld belangrijke mededelingen gedeeld worden, standaard formulieren worden geüpload en is er een social feed voor de informele interactie tussen alle werknemers. Dit en nog meer functionaliteiten zorgen ervoor dat je nog maar één kanaal nodig hebt voor alle interne communicatie.

Een belangrijk aspect wat hierbij komt kijken is doelgerichte communicatie. Door groepsgericht of gepersonaliseerde informatie te versturen voorkom je dat medewerkers elke dag een stortvloed aan informatie binnen krijgen die voor hen niet relevant is. Communiceer daarom altijd gericht, zo voorkom je dat berichten verdwijnen tussen alles wat niet relevant is en worden berichten beter gelezen.

  1. Leidinggevenden steeds meer in the picture

Iets wat al eerder een topic was binnen interne communicatie is dat de aanwezigheid van een CEO of manager op de website van een bedrijf vertrouwen schept bij klanten en prospects. Deze praktijk wordt ook steeds vaker toegepast binnen interne communicatie. Leidinggevenden worden steeds actiever ingezet op interne kanalen met als doel werknemers te betrekken.

Het laten leven van de waarden, doelen en de visie binnen een bedrijf, moet volgens onderzoek de belangrijkste bezorgdheid zijn om zowel de externe als interne reputatie hoog te houden. De manier waarop managers en CEO’s met hun werknemers communiceren zou meer in de kijker moeten staan. Vooral nu veel personeel op afstand werkt, is de aanwezigheid van de leider belangrijker dan ooit.

  1. Welzijn & werkgeluk van werknemers blijft topprioriteit

Waar vroeger de baas bepaalde, hebben nu werknemers veel meer te vertellen. Er zijn meer banen dan mankracht en daarom staan werknemers in hun voordeel.

Naast dit voordeel staat mentale gezondheid vandaag de dag hoog in het vaandel. Dit is al langere tijd belangrijk en ook dit jaar blijft het welzijn van medewerkers topprioriteit. Veel organisaties voeren daarom welzijnsvoordelen in.

Hierbij kun je denken aan yogalessen, lunch, gezonde snacks, verschillende sporten en ziekteverzekeringen. Daarnaast wordt er gefocust op flexibele werkuren. Op deze manier voelen medewerkers empathie vanuit hun werkgever en gaan zij productiever te werk.

Ik hoor je denken: dit is toch geen interne communicatietrend? Zeker wel! Veel organisaties denken al aan het welzijn van hun personeel, maar leeft dit ook op die manier? Met de juiste communicatie laat je het tot leven komen. Laat bijvoorbeeld mensen zelf recepten delen, verzorg iedere maand een gezonde snack bij de lunch of regel één keer per week een personal training.

Goede communicatie is hierbij DE sleutel tot succes. Wanneer er veranderingen zoals deze doorgevoerd worden, is het van belang dat iedereen hier het juiste vanaf weet.

  1. Vertrouwen is essentieel

Zowel bedrijven als hun werknemers hebben vertrouwen nodig om te slagen. Wanneer er vertrouwen wordt gegeven aan de werknemers krijgen zij meer drive en verantwoordelijkheid.

Wees hierin vooral eerlijk en oprecht, luister goed naar wat jouw medewerkers belangrijk vinden en houd de communicatielijnen tussen management en werknemer zo kort en open mogelijk.

Een eigen app kan helpen bij het opzetten van een vertrouwenscultuur. Het biedt leidinggevenden de kans om informatie te delen en contact te leggen. Ook maakt het tweerichtingsverkeer mogelijk en zijn er mogelijkheden tot bijvoorbeeld een online ideeënbus. Op deze manier geef je als bedrijf nóg meer aan dat de mening van medewerkers ertoe doet.

  1. Verbeteringen door data-gedreven communicatie

Door het bijhouden van nauwkeurige en inzichtelijke meetgegevens kunnen communicatiestrategieën makkelijker verbeterd worden.

Kom er bijvoorbeeld achter hoe jouw personeel het beste te benaderen is. Openen zij berichten op een desktop apparaat of een smartphone?

Wanneer je dit in kaart brengt kun je strategische keuzes maken. Openen veel van jouw medewerkers hun mail of andere informatie op hun telefoon? Dan kun overwegen of een eigen app iets voor jullie bedrijf is.

Dus, het belangrijk dat we als organisatie ons personeel op één zetten, dat we hen bereiken middels één duidelijk kanaal om zo vertrouwen en duidelijkheid te scheppen. Leidinggevenden gaan hier in 2023 een grote rol in spelen. Werk aan de winkel dus, want gezond, gelukkig en betrokken personeel heeft aandacht nodig.

Eens sparren over hoe jij jouw interne communicatie op kunt krikken? Vraag gerust een vrijblijvend gesprek aan, dan stomen wij samen jouw organisatie klaar voor een succesvol 2023.

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.