In de veranderende wereld van interne communicatie lijkt elke stap voorwaarts te worden begeleid door een innovatieve golf. Het jaar 2023 stond in het teken van het binden en boeien van personeel, maar nu, in 2024, zien we dat de fundamenten verschuiven. In dit artikel nemen wij je mee in de vijf belangrijkste interne communicatietrends van 2024.

1. AI als trendsetter

Vorig jaar maakte AI zijn entree als spraakmakende trendsetter, en in 2024 heeft AI zich stevig vastgebeten als een onmisbaar onderdeel in onze maatschappij. Deze technologische innovatie is meer dan een tijdelijke hype; het is een technologische kracht geworden.

Wat maakt AI zo opvallend? AI zorgt ervoor dat we processen kunnen automatiseren, heeft menselijke intelligentie en heeft het vermogen om patronen te herkennen, beslissingen te nemen en te leren van eerdere interacties.

Hoe zou je ChatGPT in kunnen zetten voor je eigen content? Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een blog. Je kunt ChatGPT hier gemakkelijk als hulptool inzetten, om ideeën te genereren, om taal of grammatica fouten eruit te halen of gebruik ChatGPT als een creatieve schrijfpartner. Start een zin of alinea en vraag ChatGPT om de tekst verder uit te breiden. Dit kan helpen bij een ‘writer’s block’ of het verkennen van nieuwe invalshoeken.

2. Strategische en slimmere interne communicatie

Interne communicatieteams zijn uitgegroeid tot een cruciale strategische functie. Ze spelen een cruciale rol in het herdefiniëren van de werknemerservaring. Veel organisaties vinden het uitdagend om hun medewerkers betrokken te houden. Belangrijk hiervoor is de interne communicatie. Een duidelijke kanaalstrategie wordt essentieel om de versnippering van informatie tegen te gaan, en bedrijven moeten gaan streven naar één platform voor alle interne communicatie.

Business Apps heeft zo’n alles-in-één oplossing. Een eigen app draagt bij aan het stroomlijnen van communicatieprocessen en het versterken van de betrokkenheid van jouw medewerkers. Of je gebruikers nou een vaste werkplek hebben, onderweg zijn of aan de andere kant van de wereld zitten; je bereikt ze via jouw eigen app! Kies zelf je functionaliteiten, hierdoor kunnen medewerkers gemakkelijk op de hoogte blijven, vragen stellen en feedback geven, waardoor de communicatie binnen de organisatie effectiever en efficiënter wordt.

3. Kortere concentratiebogen

Onze concentratieboog lijkt steeds korter te worden, waardoor je steeds meer kortere content zult tegenkomen. Dat onze aandachtspan korter is, is niks nieuws, maar het wordt nu belangrijker dan ooit om effectief te communiceren.

Asynchrone videoconferenties winnen terrein als alternatief voor live videocalls. Bij deze communicatievorm maak je gebruik van opgenomen korte video’s en laat je live videocalls juist achterwege. In 2024 gaat het niet alleen om het vermijden van onnodige live videovergaderingen, maar ook om het erkennen van de waarde van tijd en flexibiliteit van medewerkers. Platforms zoals Zoom Clips, die korte videoclips mogelijk maken, verminderen de noodzaak van lange live vergaderingen.

Ook het gebruik van ‘multi-assets’ wordt een belangrijke strategie. Dit is een combinatie van korte en lange videofragmenten. Op deze manier wordt er interesse en nieuwsgierigheid opgewekt en worden mensen geleid naar hoogwaardige inhoud. In dit tijdperk van eindeloos scrollen moeten bedrijven leren hoe ze hun boodschappen kunnen verpakken in hapklare vormen zoals YouTube Shorts of TikTok, terwijl ze toch de aandacht vasthouden en een echte connectie maken. Bedrijven moeten de boodschap beknopt, aantrekkelijk en authentiek verpakken om te concurreren in een wereld waar de aandachtsspanne beperkt is. Maak jij al gebruik van video’s om met je medewerkers, vrijwilligers of leden te communiceren?

4. Merkwaarden

Communicatie over de waarden van jouw merk wordt belangrijker dan ooit. Het publiek wil niet alleen producten kopen; ze willen de waarden van jouw merk begrijpen, vooral op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid. Het begrip duurzaamheid is de afgelopen jaren van een modewoord naar een kritisch beoordelingscriterium verschoven. Niet langer volstaat het om alleen over groene initiatieven te praten; consumenten eisen nu dat bedrijven hun woorden omzetten in concrete acties. Het is niet meer acceptabel om slechts een groene pet op te zetten wanneer het uitkomt, omdat consumenten bekend zijn geraakt met begrippen als ‘greenwashing’. In plaats daarvan moeten bedrijven daadwerkelijk doen wat ze beloven. In 2024 is het niet genoeg om alleen te praten over waarden; het is tijd om ze tot leven te brengen.

Deze verschuiving heeft niet alleen invloed op consumentengedrag, maar ook op employer branding. De moderne werknemer zoekt niet alleen naar een baan, maar ook naar een werkgever wiens waarden in lijn liggen met hun persoonlijke overtuigingen. Volgens een recent onderzoek overweegt 51% van de werknemers ontslag te nemen als hun werkgever niet aansluit bij hun persoonlijke waarden.

Hoe staat het met de verbinding tussen jouw bedrijfswaarden en die van je medewerkers? Het begrijpen van deze dynamiek kan niet alleen de betrokkenheid vergroten, maar ook een positieve impact hebben op je employer branding. De relatie tussen werkgever en werknemer wordt steeds belangrijker. Hoe zorgt jouw bedrijf voor een match tussen bedrijfscultuur en individuele waarden?

5. Persoonlijkheid overbrengen in je content

De opkomst van AI betekent niet het einde van menselijke betrokkenheid en creativiteit. In 2024 is het toevoegen van persoonlijkheid aan content juist van toegevoegde waarde. LinkedIn wordt een belangrijk platform voor thought leadership, waar emotionele intelligentie, communicatievaardigheden en strategisch denken hoog in het vaandel staan. Thought leadership verwijst naar het vermogen om als autoriteit binnen een bepaald vakgebied te worden beschouwd. Het gaat om het delen van diepgaande inzichten, innovatieve ideeën en visie, waarmee men anderen inspireert en beïnvloedt. Menselijke betrokkenheid blijft de onvervangbare kracht die de ware impact van communicatie bepaalt.

Hoewel AI en andere technologieën een onmisbare rol spelen in onze communicatie mogen we niet vergeten dat het de menselijke touch is die de diepgang van onze verhalen en de echte verbinding met ons publiek creëert. In 2024 zullen AI en menselijke creativiteit hand in hand gaan, waardoor interne communicatie een evolutie zal doormaken die naar effectiviteit en betrokkenheid zal leiden.

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.