Ambulante medewerkers

Zo bereik je non-desk/ ambulante medewerkers

Heb je moeite met het bereik van non-desk en ambulante medewerkers? Dan is dat zeker niet gek! Het is een van de grootste uitdagingen om medewerkers te betrekken die geen middelen hebben zoals een desktop of een zakelijk e-mailadres. Denk aan zzp’ers in de bouw, schademonteurs, chauffeurs en ga zo maar door.  

Deze medewerkers zijn in veel gevallen de reden dat een organisatie een product verkoopt of ze vormen het gezicht van het bedrijf. Kortom, medewerkers die direct bijdragen aan de omzet. En ja, het is inderdaad moeilijk maar o zo belangrijk. Gebruik maken van de juiste interne communicatiestrategie waarbij gebruik wordt gemaakt van systemen met een grote impact kan al veel oplossen. 

In dit artikel nemen wij je mee in de grootste fouten die men maakt bij het bereiken van non-desk/ ambulante medewerkers en geven we tips over hoe je hier beter mee om kan gaan.  

1. Op ieder potje past hetzelfde dekseltje

Tot voorheen was e-mail de meest dominante methode van communicatie op de werkplek. En nog steeds is het een handig hulpmiddel om snel belangrijke berichten te verspreiden en personeel op de hoogte te houden. Logisch ook! 

Toch is dit middel absoluut niet geschikt voor alle interne communicatie. Zo hebben non-desk/ ambulante medewerkers vaak geen zakelijk mailadres. E-mail is dus een absolute no-go voor deze groep medewerkers. 

En ja, een zo direct mogelijke aanpak werkt vaak het beste, maar ieder persoon heeft een andere communicatiestijl. Zorg er daarom voor dat jouw strategie is afgestemd op de verschillende ‘soorten’ medewerkers. 

Tip! Maak persona’s en breng de informatie-/ kanaalbehoeften in kaart. Zo wordt de overlap beter zichtbaar en kan je de beste strategie opstellen.

2. Niet geschoten is altijd mis

Dat miscommunicatie veel geld kan kosten hoeven wij jou niet te vertellen. ‘Iets communiceren’ is daarom niet altijd beter dan niets communiceren. Zorg altijd dat hetgeen wat gecommuniceerd wordt door iedereen begrepen kan worden.  

Ook hierbij komen de persona’s goed van pas. De kans is namelijk groot dat je intern te maken hebt met medewerkers van verschillende opleidingsniveaus. Ook dit is iets waar je rekening mee moet houden om verwarring en miscommunincatie te voorkomen.  

Tip! Test bepaalde berichten bij een diverse groep medewerkers om te zien of de boodschap overkomt. Zo niet? Werk dan samen tot een beter stuk om miscommunicatie en daarmee onnodige kosten te voorkomen.

3. Nieuwe ronden, nieuwe kansen

Wacht niet op de technologieën van morgen, ga nu aan de slag en roei met de riemen die je hebt. Er komen vast en zeker betere systemen, middelen en technieken aan om interne communicatie te verbeteren, dat is met alles zo. Maar waarom zou je daarop wachten? Medewerkers hebben nu behoefte aan communicatie en zijn nu bezig om de visie van jouw organisatie uit te stralen. Als we allemaal zouden wachten op de nieuwste technologieën, dan zou de economie snel op zijn gat liggen. 

Kortom wacht niet op bepaalde systemen of oplossingen maar zet deze systemen zo snel mogelijk om in een middel dat perfect aansluit bij jouw organisatie. 

4. Geen gehoor? Geen interesse

We horen vaak mensen zeggen “onze non-desk/ ambulante medewerkers hebben helemaal geen zin in het krijgen van informatie.” Echter zeggen de cijfers wat anders. Zo geeft 74% aan dat consistente berichten van het senior management belangrijk voor hen zijn, maar 84% is het ermee eens dat ze niet genoeg informatie krijgen van het topmanagement. Er is dus absoluut wel behoefte! 

Negeer dit niet en probeer de persona’s zoals genoemd bij punt 1 uit te breiden met zowel tone of voice, gewenste kanalen en informatiebehoeften. Aan de hand daarvan ontdek jij welk communicatiesysteem het beste bij jouw organisatie past. Benieuwd wanneer welk systeem geschikt is voor jouw organisatie? Ook hierover schreven wij een artikel! Lees hem hier.