Hoewel we weer steeds meer op locatie gaan werken en verschillende bedrijven alweer volledig op kantoor of locatie werken, is dit niet overal het geval. Maar wat nu als je een nieuwe medewerker aanneemt? Ga je dan fulltime naar kantoor om de onboarding van deze medewerker soepel te laten verlopen of kan dit ook prima online (of half-half)? Hieronder lees je de voor- en nadelen.

Voordeel: Bespaar tijd, meer efficiëntie

Normaal gesproken zie je tijdens een je eerste week veel nieuwe gezichten en maak je een praatje met de meest belangrijke personen binnen de organisatie. Dit kan middels een presentatie, een persoonlijk gesprek, tijdens de lunch of wat dan ook. Vaak ben je hier toch alweer 45 minuten per persoon mee kwijt, zowel de nieuwe als de huidige medewerker.

Als dit digitaal verloopt kan het ook maar is het vaak een stuk korter. We praten to the point, kunnen eenvoudig met meerdere personen tegelijk communiceren en je komt sneller tot de kern. Kortom, fysiek is persoonlijker maar kost een stuk meer tijd en digitaal is efficiënt en de boodschap komt vaak beter over.

Nadeel: Een klik krijgen met hem/ haar blijkt lastiger

Vaak heb je toch al snel een bepaald gevoel bij een nieuwe medewerker; zowel als management als directe collega en als een wat verdere collega. Je merkt of iemand iets interessant vind, nog luistert en of die persoon echt bij je organisatie past. Via Zoom of Teams is een medewerker sneller afgehaakt of komt deze anders over dan in het echt.

Een verbinding maken online is daarom heel lastig, dit is een heel groot nadeel.

Nadeel: Het in elkaar zetten kost eenmalig tijd

Omdat iets minder tijd kost, bespaart het je automatisch tijd. Een digitale onboarding moet natuurlijk wel voorbereid worden. Je moet weten wat je wil doen, hoe je dit gaat doen, wat je daarvoor nodig hebt en wie daarbij betrokken moeten worden. Een draaiboek is dus op zijn minst wat je nodig hebt. Kortom, het organiseren hiervan kost tijd.

De kans dat je een fysieke onboarding hebt gegeven/ georganiseerd is groot, je weet dus wat je hiervoor moet voorbereiden. Dit scheelt je dus wel wat tijd en geld.

Voordeel: Het scheelt in de portemonnee

De eenmalige kosten van het organiseren van de digitale onboarding zullen al snel wegvallen tegen de kosten die je bespaart aan het inzetten van medewerkers. Zoals je bij voordeel een las, kunnen meerdere personen tegelijkertijd in een digitale ontmoeting, dit is efficiënter. Daarnaast kost het je geen extra drinken, eventueel een lunch of andere bijkomende kosten.

Kortom het digitaal onboarden heeft zo zijn voordelen, toch zien wij het vooral als aanvulling op de fysieke onboarding. Zo kan je naslagwerk in de interne communicatie app verzamelen en daar al voordat de medewerker überhaupt begint de sfeer mee uitdragen.

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.