Het huidige personeelstekort in de zorg zal de komende jaren alleen nog maar groter worden. Door de snel groeiende vergrijzing in Nederland gaan steeds meer medewerkers met pensioen én komt er meer vraag naar zorg. Daarom staat de Nederlandse zorg voor de uitdaging om een langdurige oplossing te vinden.  Vrijwilligers zullen daar een grote rol in spelen. Wij zijn in gesprek gegaan met verschillende zorgorganisaties en horen steeds vaker dat de rol van vrijwilligers zal veranderen. Het WIFA-model, ontwikkeld door Movisie en Vilans, geeft zorgorganisaties handvaten om de samenwerking te verbeteren tussen zorgprofessionals en vrijwilligers. In deze blog leggen wij je uit hoe jij dit in jouw organisatie kan toepassen.

Wat is het WIFA-model?

Het WIFA-model staat voor waarderen, informeren, faciliteren en afstemmen. De inzet van vrijwilligers is binnen organisaties erg waardevol. Door veranderingen in de zorgsector zullen vrijwilligers centraal komen te staan en zal hun inzet dus nog waardevoller worden. Het is daarom belangrijk om als organisatie je waardering te laten blijken. Dit zal uiteindelijk weer bijdragen aan de samenwerking tussen de organisatie en de vrijwilligers. Je laat als organisatie je waardering blijken door interesse te tonen, te binden met de vrijwilligers en ze extra in het zonnetje te zetten, zoals bijvoorbeeld op Nationale Vrijwilligersdag op 7 december.

Zet je vrijwilligers in het zonnetje door bijvoorbeeld een leuk kaartje en een klein presentje te sturen. Of trakteer de vrijwilligers tijdens het vrijwilligerswerk op een lekker stuk gebak waarbij je een moment neemt om je vrijwilligers persoonlijk te bedanken.

Ben jij nog opzoek naar creatieve ideeën om je vrijwilligers in het zonnetje zetten op deze bijzondere dag? Lees dan onze blog over de Nationale Vrijwilligersdag met verschillende ideeën voor jou als organisatie.

Informeren van vrijwilligers

Naast waardering laten blijken, is het belangrijk dat vrijwilligers goed geïnformeerd zijn. Vrijwilligers hebben, net als medewerkers, de juiste informatie nodig om hun werk goed uit te kunnen voeren. Ga na welke informatie er gedeeld mag worden met de vrijwilligers en deel daarbij het beleid van de organisatie. Houd daarnaast de vrijwilligers op de hoogte van updates die relevant voor ze kunnen zijn.

Faciliteren van vrijwilligers

Bij het informeren van vrijwilligers komt ook het faciliteren van de vrijwilligers kijken. Bedenk welke kennis of middelen een vrijwilliger nodig heeft voor bepaalde activiteiten. Vraag ook aan de vrijwilligers wat zij nodig hebben om hun werk goed uit te voeren. Hebben ze een mobiele telefoon nodig om te communiceren of juist een training om cliënten met bepaalde problemen te helpen?

Afstemmen met vrijwilligers

Tot slot is het belangrijk om taken met elkaar af te stemmen. Dit zal ook met de vrijwilligers moeten worden gedaan om te voorkomen dat er langs elkaar heen wordt gewerkt. Betrek vrijwilligers met andere hulpverleners en evalueer regelmatig hoe de samenwerking verloopt.

Business Apps als tool

Een eigen vrijwilligersapp van Business Apps is een laagdrempelige oplossing om met vrijwilligers af te stemmen, ze te waarderen, informeren en faciliteren. Met de vele verschillende functionaliteiten, zijn de mogelijkheden eindeloos. Wij leggen uit hoe een app verschillende uitdagingen in de zorg kan oplossen:

  • Declaraties online verwerken: eindeloos declaratieformulieren fysiek ondertekenen en langs verschillende afdelingen laten gaan is verleden tijd met een eigen app. Via een formulier kan de vrijwilliger eenvoudig declaraties indienen en kan de verantwoordelijke deze snel goedkeuren.
  • Inschrijvingen van cursussen/trainingen: formulieren kunnen ook worden ingezet om inschrijvingen van cursussen en trainingen te regelen. Hierdoor zijn alle inschrijvingen overzichtelijk op één plek terug te vinden.
  • Verschillende talen: de app ondersteunt meerdere talen. Hierdoor kunnen ook de vrijwilligers die niet (helemaal) de taal beheersen worden geïnformeerd en bereikt.
  • Flexibele inzet van vrijwilligers: met de mogelijkheid om ad-hoc te communiceren naar vrijwilligers, kunnen vrijwilligers flexibeler worden ingezet. Ook is er de mogelijkheid dat vrijwilligers zichzelf kunnen aanmelden voor bepaalde activiteiten.
  • Specifieke hulpvragen delen: soms zijn er hulpvragen en dan kan het handig zijn om deze oproep naar een specifieke groep te communiceren. Met groepen kan er op verschillende factoren worden gefilterd (bijvoorbeeld locatie of vereiste vaardigheden).

De komende jaren zal er dus veel veranderen voor de informele en formele zorg. Een eigen vrijwilligersapp kan hierin ondersteunen. Ben jij benieuwd naar wat onze oplossing voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.