Ontstaan van de behoefte aan een nieuw communicatiemiddel
Het begon met de constatering dat e-mails en memo’s in de personeelsruimte niet altijd iedereen bereikten. Met veel parttimers in dienst en soms medewerkers die niet aanwezig zijn op locatie, werd het moeilijk om iedereen te bereiken. Geïnspireerd door het succes van de bestaande ‘Rotterdam zwemt’ app, die al werd gebruikt, ontstond het idee om een soortgelijk communicatiemiddel te nemen om meer medewerkers en collega’s te bereiken.
“De voornaamste reden om een eigen personeels app te nemen was om het feit dat wij al een app van ‘Rotterdam Zwemt’ van jullie hebben. Jullie tool was dus al bekend en het werkt gewoon goed! Daarom dachten wij dat een eigen personeels app om collega’s en medewerkers te bereiken een handige en makkelijke tool zou zijn.”
De keuze voor een app
De keuze voor een app als communicatiemiddel werd gemaakt vanwege de positieve ervaringen met de bestaande app. Daarnaast bied de personeels app van Business Apps de mogelijkheid om bestanden op te slaan, zoals het toezichtplan en calamiteitenplan. Dit zorgt ervoor dat belangrijke documenten altijd en overal toegankelijk zijn voor medewerkers. Dit voorkomt de situatie waarin medewerkers kunnen zeggen: “Ik wist het niet.”, want de documenten zijn makkelijk bereikbaar.
“Wij zijn goed begeleid door jullie team en daarnaast werkt jullie CMS systeem gewoon snel, handig en gemakkelijk. Toen wij hoorden dat wij ook een personeels app bij jullie konden nemen, waren we meteen geïnteresseerd. Want hoe gemakkelijk is het om meerdere apps met hetzelfde systeem te hebben!“
“De samenwerking is altijd heel vlot. Als we support nodig hebben wordt dit snel opgepakt en wordt er goed meegedacht om een oplossing te vinden. De lijntjes zijn kort en prettig!“
“De samenwerking is altijd heel vlot. Als we support nodig hebben wordt dit snel opgepakt en wordt er goed meegedacht om een oplossing te vinden. De lijntjes zijn kort en prettig!“
Stephanie
Marketing- & Communicatiemedewerker
Voordelen
De app heeft bijgedragen aan een gevoel van saamhorigheid op locatie en heeft het gemak gebracht in de communicatieprocessen. Hoewel de resultaten verschillen per vestiging, heeft de app een positieve impact.
“Onze favoriete functionaliteit is Berichten. Dit gebruiken wij wekelijks heel veel. We gebruiken het voor leuke nieuwtjes maar ook voor zakelijk nieuws of een wijziging in de CAO.”
Impact en feedback
De impact van de personeelsapp varieert per vestiging, maar er zijn al veel positieve ontwikkelingen zichtbaar. Hoewel sommige vestigingen nog wat achterblijven in het gebruik van de app, is het belangrijk te benadrukken dat steeds meer werknemers ermee aan de slag gaan. Hoewel de app nog niet bij iedereen volledig is ingeburgerd, worden de voordelen ervan steeds duidelijker. Het is begrijpelijk dat sommige medewerkers, met name degenen die minder digitaal onderlegd zijn of tot oudere generaties behoren, wat meer tijd nodig hebben om eraan te wennen. Gelukkig hebben jongere generaties de app snel omarmd vanwege hun vertrouwdheid met digitale communicatie. De app heeft al positieve resultaten laten zien, zoals snellere communicatie, een gevoel van saamhorigheid en meer gemak.
“Wat wij met de app kunnen is gewoon heel breed. Alles onder één dak, vanuit één platform met één middel dat breed inzetbaar is.”