Moderne communicatie informeert en verbindt medewerkers

Ontdek hoe familiebedrijf Lekkerkerker Group alle communicatie faciliteert via één centraal platform.

Informeren en verbinden

Al meer dan 25 jaar is familiebedrijf Lekkerkerker Group gespecialiseerd in de productie van roomkaas en zuivelverwerkings- en verpakkingsmachines. Ze bestaan uit twee bedrijven waar het ene bedrijf een fabriek is waar van verse melk roomkaasproducten worden gemaakt en het andere bedrijf een fabriek waar gebruikte zuivelmachines worden gereviseerd en verkocht. Hiermee hebben zij veel mensen die op de werkvloer werkzaam zijn die geen zakelijke mailadressen hebben. Met de vele communicatiemiddelen die al reeds werden ingezet, bleef de uitdaging bestaan dat ze niet iedereen goed konden bereiken. Wij gingen in gesprek met Selma van Gorsel, HR manager over hun zoektocht naar een instrument om iedereen snel te kunnen bereiken.

“We waren op zoek naar een instrument waarmee we iedereen snel konden bereiken. Daarnaast vonden we het ook belangrijk om de cultuur en verbinding tussen de twee bedrijven te versterken.”

De noodzaak van een nieuw communicatiemiddel

Er werd gebruik gemaakt van een heel breed palet aan interne communicatie: nieuwsbrieven die zowel naar zakelijke als privéadressen werden verstuurd, fysieke prikborden, narrowcasting op schermen op verschillende locaties, informatie via de post versturen en het extranet.

Ondanks het brede palet aan middelen, misten zij nog steeds een instrument om iedereen snel te bereiken. Daarbij werd hun huidige extranet stopgezet en moesten ze hoe dan ook naar een nieuwe omgeving. Draagvlak voor een app was er al, gezien het HR-systeem ook via een app werkt. Met dit in het achterhoofd startte de zoektocht naar de juiste appontwikkelaar.

Formeel en informeel nieuws in één app

De keuze voor een app was snel gemaakt: “We wisten dat iedereen een mobiele telefoon had en dat er draagvlak was voor een app”. Naast de informatieve (HR-)zaken kunnen ze met de app van Business Apps nu iedereen heel makkelijk bereiken met zowel formeel als informeel nieuws. In de app vinden medewerkers veel informatie terug van de geschiedenis over het bedrijf tot de ondernemingsraad en van Arbo-informatie tot een smoelenboek met alle medewerkers. Sinds het in gebruik nemen van de app is het gemakkelijker om actualiteiten snel met elkaar te delen. Selma van Gorsel vertelt dat de app een leerproces is waarbij ze steeds bewuster worden van de eindeloze mogelijkheden die ze nu hebben met de app.

Geïnformeerde medewerkers zijn enthousiast

Er is een stijgende lijn in het gebruik van de app te zien doordat er steeds meer informatie wordt gedeeld. Voorheen ontvingen medewerkers alleen nieuws van hun eigen bedrijf, zonder informatie over het andere bedrijf binnen De Group. Met de nieuwe app is er besloten nieuws juist centraal te delen, zodat medewerkers op de hoogte zijn van ontwikkelingen binnen beide bedrijven. “We krijgen positieve reacties van onze medewerkers over de app, vooral de social feed vinden ze leuk”, vertelt Selma van Gorsel, HR manager. Met de app zijn medewerkers op de hoogte van leuke nieuwtjes zoals jubilea, nieuwe collega’s, een nieuw product dat is ontwikkeld, een opdracht in het buitenland of wanneer Lekkerkerker in het nieuws te lezen is.

“We zien dat bij het ene bedrijf ruim 95% de app in gebruik heeft en bij het andere bedrijf is dit een wat grotere uitdaging. Door hen te blijven enthousiasmeren om de app te gebruiken en hen erop te wijzen dat de informatie in de app te vinden is, streven we ernaar ook daar het aantal gebruikers zo hoog te krijgen.”

“Zowel de app als het personeel van Business Apps zijn professioneel en laagdrempelig. De app is één centrale plek geworden voor informatie, formeel én informeel nieuws, interactie en verbinding. We blijven de app uitbreiden met de vele mogelijkheden dat het te bieden heeft.”

Selma van Gorsel

HR Manager bij Lekkerkerker Group.

Favoriete functionaliteiten

De functionaliteit die favoriet is onder de medewerkers is de social feed, hier worden de meeste berichten geplaatst en is er ook veel interactie. Voor formele zaken wordt de nieuws bouwsteen ingezet, denk hierbij aan berichten vanuit de directie, HR en ondernemingsraad. Op deze manier blijft het formele en informele nieuws gescheiden zonder dat er belangrijke informatie over het hoofd wordt gezien. Bovendien wordt alle informatie en nieuws vertaald in de eigen taal van de medewerker. Nu de basis van de app staat, vertelt Selma van Gorsel dat ze langzaam ook verder kijken naar hoe de app nog meer kan worden ingezet.

Het gebruik van pushberichten
Zo gingen ze in de loop der tijd toch aan de slag met pushberichten. Waar eerst nog twijfel was of het wel verstandig was om pushberichten te gebruiken, waren ze ervan overtuigd dat de attentiewaarde hoger ligt met het gebruik van pushberichten. Daarbij hebben medewerkers zelf altijd nog de keuze om pushberichten uit te schakelen. Met pushberichten krijgen de medewerkers een melding wanneer er nieuwe berichten in de app zijn geplaatst die voor hen belangrijk zijn.

“Met de app kunnen we nu iedereen organisatiebreed bereiken met zowel formeel als informeel nieuws. We zien dat de mogelijkheden eindeloos zijn en willen in de toekomst de app steeds meer gaan uitbreiden om de app optimaal te benutten.”

Professionele, informele én toegankelijke samenwerking

Tijdens de zoektocht naar de juiste partij om de app te ontwikkelen werd er niet alleen gekeken naar verschillende vereisten voor de app. De samenwerking met de ontwikkelaar was ook erg belangrijk: “We vonden het belangrijk dat de partij die de app ging ontwikkelen bij ons bedrijf past qua manier van werken én de klanten die deze partij heeft. Business Apps straalde daarin een professionele en laagdrempelige manier van werken uit.” Daarnaast lag de voorkeur bij de inrichting van de app met tegels in plaats van een Facebook-achtige tijdlijn. Met deze vereisten en het gebruiksvriendelijke en toegankelijke platform van Business Apps heeft Lekkerkerker Group de keuze gemaakt voor Business Apps.

Selma van Gorsel omschrijft de samenwerking met Business Apps als professioneel in combinatie met informeel en toegankelijk. “Vragen werden snel beantwoord, er werd planmatig aan de slag gegaan en Business Apps zorgde voor de stok achter de deur om snel vaart te kunnen maken en de app goed te lanceren.” Tot slot vindt ze het mooi om te zien dat Business Apps ook continue bezig is met het verbeteren en verder ontwikkelen van de app.

Nieuwsgierig geworden? Vraag gratis een brochure aan en ontdek alle mogelijkheden of laat je inspireren door een van onze adviseurs.

Ontdek meer succesverhalen