Een gemotiveerde zorgmedewerker of vrijwilliger zet áltijd zijn/ haar beste beentje voor en haalt dit ook bij andere collega’s naar boven. Heel waardevol dus voor jouw organisatie. Maar hoe zorg je nu dat collega’s en vrijwilligers gemotiveerd raken en blijven? Daarover meer in dit artikel.

1. Creëer een veilige omgeving

We verwachten veel van elkaar en vooral van onszelf. Fouten maken vinden we al snel een no-go en anderen lijken het altijd beter te doen. Echter is dit niet de instelling. We zijn collega’s om elkaar te versterken, niet om te concurreren. Ook fouten maken is heel menselijk, uiteindelijk loopt dit vaak juist uit tot nieuwe ideeën en inzichten.

2. Gevoelens boven regels

Over het algemeen, maar zeker ook in de zorg hebben we veel te maken met regels. Regels vanuit de overheid, de organisatie of de branche. Het zijn fijne handvaten om gelijkheid te creëren, maar het kan ook enorme frustraties opleveren. Soms wordt er namelijk té veel geleefd vanuit regels, in plaats vanuit gevoel. Probeer altijd eerst te kijken naar het gevoel van de persoon, voordat er een reactie wordt gegeven.

3. Spreek waardering uit

Allemaal vinden we het fijn om gewaardeerd te worden en zijn we continu op zoek naar erkenning. We worden bedankt in de vorm van loon of een presentje in het geval van vrijwilligers. Toch is laten zien dat iemand waardevol is voor patiënten én voor de organisatie meer dan dat. Geef complimentjes, zet medewerkers/ vrijwilligers in het zonnetje en doe dit bij iedereen. Ze zijn het waard.

4. Zorg voor begrip en binding

Verandering is het meest lastige voor een organisatie, maar zeker ook voor medewerkers. Begrip creëren door transparant te zijn is hierin in onze ogen de key. Houd medewerkers op de hoogte van wat er speelt, waarom zaken succesvol zijn, wat de grootste uitdagingen zijn en vooral hoe daarmee wordt omgegaan.

Bij Business Apps doen we dit door maandmeetings, kwartaalmeetings en tussendoor updates te  geven in onze personeel app. Zo blijven processen transparant, is iedereen op de hoogte en ontstaat er begrip en interactie.

5. Informeer en interacteer consistent

Wij begrijpen dat het voor organisaties waarbij medewerkers op verschillende tijdstippen en locaties werken lastig is om gezamenlijke meetings te organiseren. Continu informeren en interacteren met elkaar is daarom essentieel. Een personeel app/ vrijwilligers app draagt daaraan bij. Zo delen bevoegde personen 24/7 en overal informatie met iedereen óf een specifieke groep, waar zij weer op kunnen reageren.

Benieuwd hoe dit eruit ziet? Download de SmartCom app in de App Store of Google Play store en zoek naar de VTA Care app. Hier heb je toegang tot (bepaalde) bouwstenen, waardoor je een beeld krijgt van de mogelijkheden.

Liever direct zien hoe dit er voor jouw organisatie uit zou zien? Vraag dan geheel vrijblijvend een test app aan. Zo ervaar je de sfeer, mogelijkheden en ontdek je het eenvoudige beheersysteem achter de app.

Informatie delen met vrijwilligers

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.