Voor veel bedrijven en interne communicatieprofessionals is het nieuw om te werken met een communicatiekanaal die volledig digitaal en realtime is. Daarnaast is een app een middel wat volledig is gericht op alle medewerkers: van desk tot non-desk medewerkers en van toekomstige tot huidige medewerkers. In deze blog geven wij tips over de implementatie van een nieuw communicatiekanaal, zoals in ons geval een app.

1. De pre-lancering

Interne communicatie staat centraal in ieder bedrijf, echter zijn er veel manieren om je doelen na te streven. Vergelijk het implementeren van een nieuw systeem daarom als het bouwen van een huis: start bij de basis.

Waar moet je aan denken:

  • Ken je doelgroep; een persona kan daarbij helpen
  • Weet welke content je wel/ niet wil delen
  • Wie doet wat om de app te vullen en beheren
  • Weet wat je wilt uitstralen en hoe je dit aanpakt

2. De lancering

Hoe de lancering bij jullie gaat verlopen ligt natuurlijk vooral aan jullie identiteit en de behoeften vanuit jullie medewerkers. Veranderingen doorvoeren blijft nou eenmaal lastig. Zorg daarom altijd dat het logisch voelt voor medewerkers en dat zowel de app als de lancering bij jullie organisatie past. Hou bij het opstellen van een lanceringsstrategie rekening met de volgende zaken:

  • De bereikbaarheid: hoe bereik je medewerkers nu om hen te informeren? Dit is zeer afhankelijk van de middelen die nodig zijn om hen op de hoogte te stellen van de app en downloads te genereren.
  • De doelgroep: zoals in stap 1 al aangegeven werd is het belangrijk goed te weten wat jouw doelgroep verwacht, ook bij de lancering zelf. Oudere werknemers hebben wellicht een training nodig, waarbij de jongeren het werken met de app een eitje vinden. Houd hier rekening mee.
  • De bedrijfsstructuur: heeft het management een directe lijn naar elke werknemer? Spreken medewerkers dezelfde (vak)taal? Is er sprake van meerdere vestigingen? Allerlei zaken om over na te denken bij de lancering.

3. Strategische groei

Rome is niet in één dag gebouwd en de volledige implementatie van een app heeft ook tijd nodig. Denk daarom goed na over welke lange termijn doelen er zijn. Groei en efficiëntie bereik je namelijk alleen als een app een relevant en haalbaar doel heeft. Verklein deze lange termijn doelen naar korte termijn doelen om deze haalbaar te maken. Dit doe je in de volgende stappen:

  • Voeg extra onderdelen voor interactie toe aan de app; denk aan een digitaal prikbord of een chat
  • Houd ook de visuele aspecten up-to-date; vernieuw zo nu en dan de afbeeldingen en zorg voor originele content
  • Een internationaal team of ambities? Voeg meerdere talen toe aan de app
  • Ga regelmatig na welke integraties of aanpassingen jouw app naar een nog hoger niveau kunnen tillen

Kortom zorg bij een goede implementatie voor een duidelijk plan en een goede basis, kies een lanceringsstrategie die bij jouw organisatie past en blijf continu kijken naar wat beter of anders kan om jouw korte én lange termijn doelen te behalen! Heel veel succes.

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.