De vakantieperiodes zijn in zicht. In de schoonmaakbranche is het beheren van vakantieroosters en het inzetten van tijdelijke krachten een voortdurende uitdaging. Dit komt doordat de beschikbaarheid van personeel tijdens deze periodes vaak afneemt waardoor er mogelijke achterstanden oplopen. In dit blogartikel geven we je drie tips die jouw schoonmaakbedrijf helpen bij het soepel doorlopen van de vakantieperiodes.
Voorbereiden op de vakantieperiodes
Het verminderende aantal beschikbare medewerkers kan leiden tot achterstanden. Veel schoonmaakbedrijven kiezen er daarom voor om uitzendkrachten in te zetten. Met name in de zomerperiode is het beheren van vakantieroosters en het inzetten van tijdelijke krachten essentieel. Hierbij is het belangrijk om efficiënt te communiceren over diensten en eventuele roosterwijzigingen.
Wanneer medewerkers zich betrokken voelen bij hun werk, draagt dat bij aan een hogere motivatie. Maar hoe creëer je een hoge personeelsbetrokkenheid wanneer medewerkers op verschillende locaties werken, verschillende talen spreken of maar tijdelijk in dienst zijn? Daar hebben wij een handige oplossing voor ontwikkeld. Een app van Business Apps is een laagdrempelige manier om met jouw medewerkers te communiceren in iedere taal, waar en wanneer dan ook. De app zorgt voor een goede personeelscommunicatie. Dit is belangrijk zodat je medewerkers op de hoogte zijn van belangrijke informatie. Hierdoor voorkom je misverstanden en zorg je ervoor dat medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen.
3 tips voor een soepele vakantieperiode
Wij hebben 3 tips voor jou op een rijtje gezet zodat je de vakantieperiode soepel kunt doorlopen:
- Zorg voor voldoende personeel
Dit klinkt natuurlijk erg voor de hand liggend, maar tijdens de drukke vakantieperiodes is het van belang om te kunnen vertrouwen op een goed georganiseerd team. Door voldoende personeel beschikbaar te hebben, kan je ervoor zorgen dat alle taken worden uitgevoerd en dat eventuele achterstanden worden voorkomen. Zet op tijd extra vacatures voor tijdelijke krachten uit zodat alle uren goed en op tijd gevuld worden.
- Plan vooruit
Door vooruit te plannen kan je ervoor zorgen dat je je flexibel en snel kunt aanpassen aan onverwachte gebeurtenissen. Zorg ervoor dat medewerkers tijdig hun vakantie indienen. Hierdoor kan je altijd goede kwaliteit leveren en aan de wensen van de klanten voldoen. Het vooruitplannen zorgt ervoor dat alle benodigde middelen en materialen beschikbaar zijn om de werkzaamheden uit te voeren en dat medewerkers op tijd hun rooster hebben.
- Houd je personeel op de hoogte
Houd je medewerkers op de hoogte over belangrijke processen, procedures, roosterwijzigingen en last-minute diensten. Een eigen app van Business Apps is een laagdrempelige manier om met jouw medewerkers te communiceren in iedere taal, waar en wanneer dan ook. Dit kan met verschillende functionaliteiten zoals:
- Het prikbord: Met het prikbord kun je gemakkelijk je werknemers op de hoogte houden over alle nieuwtjes, last-minute diensten, jubilea, verjaardagen en herinneringen over het indienen van je uren. Hier kan je een pushbericht over sturen naar je werknemers zodat belangrijke informatie snel onder de aandacht wordt gebracht.
- Werkinstructies delen: Deel gemakkelijk de werkinstructies met je werknemers. Hierdoor hebben werknemers alle instructies in één systeem en altijd bij de hand.
- Automatische vertaling: Bereik iedereen in hun eigen taal. De app wordt automatisch vertaald in de taal van het apparaat.
De oplossing van Business Apps
Business Apps biedt een alles-in-één oplossing waarmee je de vakantieperiodes soepel kunt doorlopen. Met onze oplossing kun je je netwerk verbinden via een eigen app, vooral wanneer medewerkers op verschillende locaties werken, verschillende talen spreken of tijdelijk in dienst zijn. Hierdoor kun je altijd en overal iedereen gemakkelijk bereiken.
Schoonmaakbedrijf Blinck merkte steeds vaker dat het bereiken van personeel niet gemakkelijk is. Blinck zocht naar een functionaliteit waarmee het aanvragen van verlof voor de zomervakantie gemakkelijker ging. Daarom kozen zij voor een app van Business Apps.
“De functionaliteit ‘nieuws’ is een van onze favorieten. We delen belangrijke zaken en bereiken daarmee al onze medewerkers. Nu staat er bijvoorbeeld een bericht klaar omtrent verlofaanvragen voor de zomervakantie.’’ – Peter Kalee, HR-manager bij Blinck
Wil je meer lezen over hoe Blinck hun eigen personeelsapp inzet? Bekijk hier het interview.
Lees meer