Plannen, je bent er goed in of je bent het niet. Vaak zit daar niet veel tussenin. Toch is het een heel belangrijk aspect binnen iedere organisatie. Want een fijne planning betekent: tevreden werknemers, efficiëntie en het bespaart enorm veel tijd en daarmee geld. Daarbij scheelt het jou en/of je collega’s veel stress en hoofdpijn. 😉

Met onderstaande tips wordt het nog geen makkie, maar het biedt wel wat handvaten voor de structuur rondom jouw planningen. Succes!

Tip 1 – Geen poespas

Het belangrijkste van een planning is dat deze makkelijk en snel toegankelijk. Ten tweede moet de planning met een blik duidelijkheid geven. Dat laatste hangt natuurlijk voor een groot deel af van de software die je gebruikt. Welke planningssoftware het beste bij jouw organisatie past, weten we niet. Wat wij wel weten is hoe je deze software op een duidelijke manier beschikbaar stelt voor medewerkers.

Zo kan je de software in een app van bijvoorbeeld Business Apps integreren. Zo creëer je een plek waar medewerkers niet alleen hun planning, maar ook: berichten, nieuws, documenten, formulieren en andere informatie vinden. Zo bied je hen consistentie qua kanaal en informatieverschaffing; alles is te vinden in één systeem.

Uiteraard zijn er ook andere systemen om mee te communiceren naast een app. Benieuwd welke dat zijn en wat het beste bij jouw doelen en organisatie past? Je leest het in dit artikel.

Tip 2 – Houd overuren in de gaten

Wij hoeven je niet te vertellen dat psychische klachten steeds meer voorkomend zijn. Je weet waarschijnlijk al wat ik nu ga zeggen, maar ook overwerken kan leiden tot vermoeidheid, stress en zelfs een burn-out. Zo ontdekten onderzoekers uit Canada in 2018 dat vrouwen die overwerken, meer kans hebben op diabetes. Ook zou overwerken het risico op hartaandoeningen en hartaanvallen vergroten.

Overwerken is niet altijd onvermijdelijk en ook zeker niet altijd schadelijk. Probeer het toch zo veel mogelijk te beperken en daarbij ten allen tijde preventieve tips en hulp aan te bieden. Zo kan je bijvoorbeeld tips delen over fit blijven, een winactie hangen aan een stappenteller of hulp aanbieden voor stoppen met roken.

Wij snappen dat dit een investering is, maar een zieke medewerker kost je gemiddeld zo’n 250 tot 300 euro per dag. De investeringen die je doet kunnen je dus uiteindelijk ook veel geld besparen. Daarnaast is het goed voor je imago; want wie goed is voor zijn medewerkers ziet dit vaak op een bepaalde manier weer terug. Blije medewerkers, is blije klanten. 😊

Tip 3 – Maak het mobiel

De grootste fout die we maken is denken dat alleen generatie Z continu op hun telefoon zit. Wij durven voor 99% te zeggen dat zo goed als iedereen binnen jouw organisatie met een mobiel overweg kan. Sterker nog, de kans is groot dat 99% ook voornamelijk via hun mobiel communiceert. Bij de een zal het meer moeite kosten dan bij de ander, maar iedereen doet het.

Hoe dan ook, wij zijn overtuigd van communiceren via mobiel. Waarom?

  • Medewerkers hebben altijd en overal hun planning en andere info bij de hand
  • Met één download hebben zij toegang tot alles wat zij nodig hebben
  • Een app is (in ons geval) makkelijk en volledig zelf te beheren door managers en het bestuur
  • Via mobiel zijn medewerkers (zo goed als) 24/7 te bereiken met push- en persoonlijke berichten

Kortom, een mobiele manier van communiceren is essentieel voor organisaties met een moderne visie en uitstraling. Daarnaast brengt het veel voordelen met zich mee qua duurzaamheid; bespaar tijd, papier en draag bij aan een goede psychische gezondheid van je medewerkers.

Wil je eens proberen hoe jouw planningssoftware in een app geïntegreerd kan worden? Of ben je überhaupt benieuwd naar de mogelijkheden van een app? Vraag dan gerust én gratis een test app aan en ervaar het zelf. Liever eerst wat meer informatie? Ook prima, dit kan door een brochure aan te vragen of een online demo in te plannen.

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bedankt voor je aanmelding, we gaan je toevoegen aan de lijst.
Helaas, er ging iets mis. Probeer het later nog eens.

Lees meer blogartikelen