We hebben in een vorig artikel al de interne communicatietrends van 2022 toegelicht. Zo gingen deze trends over het hybride communiceren, een goede werknemerservaring en digitale veiligheid. Naast al deze trends sprong er eentje extra uit, namelijk het betrokken houden van jouw medewerkers. We leven immers in een tijdperk dat veranderd is van: ‘je luistert naar je baas want hij of zij is immers de baas’ naar ‘luisteren naar je personeel, want zij raken gemotiveerder wanneer zij erkenning krijgen’. Om dit te realiseren is het erg belangrijk dat jouw personeel zich gehoord voelt. In dit artikel bespreken we drie tips over hoe jij ervoor kunt zorgen dat jouw medewerkers zich gehoord voelen.
Tip 1: ideeënbus
Het klinkt een tikkeltje ouderwets maar de ideeënbus is een middel waar veel bedrijven nog steeds gebruik van maken. Medewerkers schrijven dingen gemakkelijker op dan dat zij het uitspreken. Daarnaast kan een ideeënbus ook anoniem, dit maakt de stap om iets aan te kaarten minder groot. Daarnaast kun je denken aan allerlei soort van een ideeënbus, misschien wil je niet meer dat ouderwetse grote bakbeest op kantoor hebben staan maar denk je aan iets digitaals zoals een platform waar ideeën (ook anoniem) kunnen worden doorgegeven. Gebruik je creatieve brein, wellicht kom je tot een verfrissende versie van een ideeënbus!
Tip 2: luisterteam
Niet iedereen wilt altijd alles zomaar vertellen. Veel mensen vinden het fijn als ze hiervoor terecht kunnen bij iemand die over psychologische veiligheid beschikt. Veel bedrijven stellen daarom een speciaal luisterteam op. Deze teams kunnen bestaan uit mensen die goed kunnen luisteren en waar je in vertrouwen dingen tegen kunt vertellen. Dit kunnen collega’s zijn die hiervoor een vertrouwensplicht tekenen maar ook een coach die wordt ingehuurd.
Tip 3: uitjes op gelijk niveau
Veel medewerkers durven niet goed feedback te geven, al helemaal geen negatieve feedback. Het gaat niet alleen om de totale reactie van de andere partij maar ook om angst om uitgelachen te worden of zelfs de angst voor het verliezen van hun baan. Daarom organiseren veel bedrijven uitjes op gelijk niveau. Wanneer je bijvoorbeeld bij je baas aan tafel zit bij een diner dan komt er sneller iets ter sprake dan op het moment dat je echt bij hem of haar aan moet kloppen. Dit is ook voor de baas of bazin de uitgelezen kans om echt goed te luisteren naar je medewerkers.
Benieuwd naar de andere communicatietrends? Lees dan het artikel over de interne communicatietrends van 2022 of vraag het e-book aan.
Lees meer