Het vinden van nieuwe medewerkers is belangrijk, maar het behouden van bestaande medewerkers is in deze tijd nog véél belangrijker. Als werkgever is het daarom van belang dat je er alles aan doet om talentvolle medewerkers te behouden. Geef jouw medewerkers genoeg waardering en bouw waardevolle relaties met je werknemers op. Wij zien dat dit des te moeilijker is in een markt waar niet iedereen op vaste plekken of kantoortijden werkt. In dit artikel bespreken we waarom personeelsbehoud van belang is en geven we tips en tricks om jouw uitstroom beperkt te houden.

Waarom is personeelsbehoud belangrijk?

Vaak wordt er te gemakkelijk gedacht, iedereen is vervangbaar toch? Misschien is iedereen te vervangen, maar er zijn heel wat redenen waarom het beter is om personeel zo lang mogelijk te behouden:

  • Nieuwe werknemers inwerken kost tijd. Wanneer iemand nieuw binnenkomt, duurt het meestal een tijdje tot iemand door kan als voorwaardelijk werknemer. Als iemand met een nieuwe baan start moet diegene nou eenmaal nog veel leren. Andere bestaande werknemers zullen dus bij elke nieuwe medewerker iets meer belast zijn tot deze zijn ingewerkt.
  • Veel uitstroom is geen goed teken. Wanneer veel medewerkers in snel tempo van baan veranderen kun je ervan uit gaan dat er iets niet helemaal goed zit. Het is dan erg belangrijk dat je dit als werkgever serieus neemt en gaat kijken naar waar dit aan kan liggen. Veel voorkomende situaties bij veel uitstroom van medewerkers zijn: weinig doelmatig werken, geen fijne sfeer op de werkvloer, geen vooruitzichten en nóg belangrijker, geen verbinding voelen met het bedrijf waarvoor zij werken.
  • Een goede sfeer zorgt voor betere werknemers. Wanneer werknemers blij en tevreden zijn presteren zij ook beter. Naast dat zij door de verbondenheid en tevredenheid met hun werkgever beter presteren identificeren zij zich ook graag met hun bedrijf.

Meer tips over het betrekken van medewerkers? Vraag ons gratis e-book aan vol handige tips & tricks.

e-book betrokkenheid medewerkers

Zo creëer je een goede werksfeer

  • Start vanaf nu met een goede werving. Heb je het idee dat iemand niet 100% bij jullie bedrijf past? Begin er dan niet aan. Wanneer je dit wel doet is de kant erg groot dat diegene snel op zoek gaat naar iets nieuws. Wanneer je veel personeel ziet vertrekken maar er wel een goede werksfeer hangt, kun je je afvragen of je wervingsprocessen wel passend zijn.
  • Zorg ervoor dat medewerkers gehoord worden. Geef hen de kans om te evalueren. Let op dat dit niet alleen gebeurt bij het vertrek van een medewerker, maar juist bij iedereen. Zo weet je wat er voorvalt en kun je hier op in spelen voordat jouw personeel wegloopt.
  • Een goede sfeer als medewerkers het gevoel hebben dat zij gehoord worden, er goed gecommuniceerd wordt en zich verbonden voelen met het bedrijf waarvoor zij werken. Toch zijn er ontzettend veel branches waarin medewerkers niet standaard kantoortijden hebben en op verschillende plekken werken. Hoe je deze verbonden kunt laten voelen met jouw bedrijf? Lees verder.

Hoe bereik je medewerkers zonder vaste tijden of werkplekken?

Neem bijvoorbeeld een magazijnmedewerker, deze zal minder snel verbinding voelen omdat deze steeds andere shiften heeft. Voor een chauffeur geldt dit al helemaal. Zij zijn veel onderweg en dus al helemaal niet op de werkvloer te vinden. Het is van belang te blijven communiceren naar deze werknemers. Via de app van Business Apps zorg je ervoor dat je gericht kunt communiceren naar alle medewerkers. Zo mist er niemand informatie en is iedereen altijd op de hoogte van wat er speelt binnen jouw bedrijf. Hierbij kun je denken aan belangrijke mededelingen via pushmeldingen maar ook aan een leuk prikbord waarop leuke onderwerpen worden gedeeld voor een goede sfeer tussen personeel en tussen werkgever en personeel.

Benieuwd naar de oplossing van Business Apps en of dit een optie kan zijn voor jouw bedrijf? Lees deze blog: Al jouw medewerkers binnen één klik bereiken, altijd en overal. Hierin vertellen we de populairste functies van onze mobiele oplossing.

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.