Dit zijn dé vier interne communicatietrends van 2021

Zowel 2020 als 2021 was/ is een jaar waarin veel zaken anders gaan dan we gewend zijn, daarmee zijn ook de interne communicatietrends veranderd. Nu moeten niet alleen de ambulante medewerkers extra geïnformeerd, betrokken en gemotiveerd worden maar (waarschijnlijk) je hele team! Een uitdaging is dit zeker, maar geen onmogelijke.

Dat communicatie bij deze uitdaging een cruciale rol speelt werd voor velen het afgelopen jaar wel duidelijk. Het draagt bij aan de gezondheid van jouw bedrijf, zowel letterlijk als figuurlijk. In dit artikel lees je de vier grootste interne communicatietrends van het afgelopen jaar.

Trend 1: meer en meer hybride werken

Het zal je niet verbazen dat hybride werken het nieuwe normaal wordt. Veel medewerkers geven aan een voorkeur te hebben voor een mix aan thuis- en op kantoor werken. Dit heeft zo zijn voordelen, denk aan geld besparen wat betreft reiskosten, gas/ water/ licht en koffie.

Daarentegen kent het ook zijn nadelen. Mensen houden namelijk van structuur en hebben daarom het liefst vaste dagen waarop zij thuis of op kantoor werken. Hierdoor is de kans groot dat veel medewerkers elkaar mislopen. De betrokkenheid hooghouden wordt daarmee een steeds grotere uitdaging.

Trend 2: werk naar een hoger doel

Voor veel mensen wordt het steeds belangrijker om te werken voor een organisatie met een hoger doel. Een doel waarin zij kunnen geloven. Vooral voor de millennials is dit een pluspunt, zij zijn namelijk meer op zoek naar zelfontplooiing en impact dan naar een hoog salaris.

Dit hoger doel noemt men ook wel een purpose, het doel/ de reden om iets te doen. Door de coronacrisis staat deze purpose op scherp. Want hoe gaat jouw organisatie om met deze situatie? Dragen zij hun steentje bij, zorgen ze goed voor hun mensen, krijgt personeel veel vrijheid of worden dingen opgelegd? In situaties als deze wordt vaak duidelijk waar een organisatie echt voor staat.

Het komende jaar is daarom extra belangrijk om medewerkers te betrekken bij de purpose en deze optimaal na te streven. Zorg voor uitleg, inspireer, creëer interactie en vraag naar meningen. En dit alles (voor nu) volledig digitaal via een gebruiksvriendelijk platform/ middel wat bij jouw purpose past.

Trend 3: nieuwe technologie en tools

Dat er veel systemen zijn voor interne communicatie hoeven wij jou vast niet uit te leggen. Denk aan Microsoft Teams, Slack, WhatsApp, Zoom, Intranet en ga zo maar door. Maar wat hebben jouw medewerkers nu echt nodig? Waar worden zij blij van? Wat kan hen helpen? En wat vinden zij interessant?

Zo verwachten experts dat er een enorme vraag gaat komen naar een app als tool om medewerkers alles te bieden wat zij nodig hebben. Een plek om thuiswerken te faciliteren, een goede onboarding, samen leren en ontwikkelen, een mening kunnen geven en vooral verbindingen onderhouden en leggen. Het belangrijkste voor dit systeem? Dat het goed en simpel werkt, zodat medewerkers hier ook echt gebruik van gaan maken.

Trend 4: informele kanalen zijn en blijven zeer belangrijk

Tot slot de informele kanalen. He begrip ‘werkplek’ heeft namelijk voor velen een andere betekenis. Voor de een is het een (thuis)kantoor en voor de ander een loods. Wat voor iedereen hetzelfde is, is dat het een ‘voor de schermen’ en ‘achter de schermen’ heeft. Voor de schermen doe jij je werk en achter de schermen praat je met elkaar over je ontwikkeling, de klanten, het management en noem maar op. 

Het is af en toe wat eng, aangezien de onderwerpen niet gecontroleerd kunnen/(moeten) worden, dat is begrijpelijk. Toch is het heel belangrijk deze informele kanalen open te houden en medewerkers aan te moedigen elkaar eens te bellen. Weet ook dat dit niet enkel gaat om sociale verbinding, maar ook om elkaar op de hoogte te houden, te helpen en zelfvertrouwen op te doen.

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.