2022, de banen liggen voor het oprapen. Overal is personeelstekort en er staan ontzettend veel vacatures open. Zo ook in de zorg. Dat de zorg het de afgelopen twee jaar zwaar heeft gehad hoeven we je niet te vertellen, maar wat we je wel kunnen vertellen is dat de inzet van vrijwilligers kan zorgen voor ontlasting van zorgpersoneel. Vrijwilligers kunnen de zorg ontzorgen, maar hoe bereik je hen dan? En belangrijker, hoe betrek jij bestaande vrijwilligers nog meer bij activiteiten?
Het ontzorgen van de zorg
Een vrijwilliger kan ontzettend veel taken uit handen nemen van professioneel zorgpersoneel. Hierdoor komt er meer ruimte vrij voor professionele handelingen en komt de werkdruk lager te liggen. Een te hoge werkdruk is namelijk dé reden dat medewerkers de zorg verlaten. Simpele handelingen zoals samen met een patiënt een blokje omgaan of ondersteunen bij de lunch kunnen al voor een enorme verlaging van werkdruk zorgen.
Vrijwilligers binnenboord houden
Meer instroom van nieuwe vrijwilligers is mooi, maar als tegelijkertijd een deel van de bestaande vrijwilligers wegloopt dan is dat ‘dweilen met de kraan open’. Het is dus des te belangrijker dat bestaande vrijwilligers zich betrokken voelen bij de organisatie. Wij kunnen ons voorstellen dat dit juist bij deze doelgroep lastig is, daarvoor hebben wij een oplossing ontwikkeld.
Onze oplossing
Met de vrijwilligers app van Business Apps kun je op een gemakkelijke en laagdrempelige manier al jouw vrijwilligers bereiken met één druk op de knop. De app bied eindeloze mogelijkheden. Wij sommen de belangrijkste voor je op:
- Crisiscommunicatie: altijd kunnen communiceren naar vrijwilligers door het inzetten van pushmeldingen. Door deze pushmeldingen krijgen vrijwilligers allemaal dezelfde vraag: morgen hebben we extra begeleiding nodig bij een wandeling, wie kan aanhaken?
- Pushmeldingen: via pushmeldingen kunnen we dus in crisissituaties altijd communiceren naar groepen vrijwilligers. Ook kun je instellen om alleen naar bepaalde groepen berichten te sturen. Zo kun je gerichter communiceren met een paar drukken op de knop.
- Geen 06 of zakelijk mailadres nodig: met de app van Business Apps heb je geen e-mail of 06-nummer meer nodig van jouw vrijwilligers. Met de app kun je altijd via één kanaal communiceren, dit bespaard dubbel werk, tijd en is AVG-proof. In de app zit onder andere een eigen inbox, nieuws en een chatfunctionaliteit.
- Ook geschikt voor ouderen: de app van Business Apps is niet alleen heel gemakkelijk in gebruik, hij is ooks schaalbaar op verschillende devices. Uit onderzoek komt dat veel ouderen in bezit zijn van een tablet. De app is dus in te zetten voor jong en oud.
Daarnaast zien wij dat ouderen vaak worden bijgestaan door hun kinderen, zij kunnen ook gemakkelijk inloggen in de app en hun ouders hierbij ondersteunen. Bij een 06-nummer of e-mail is dit een stuk lastiger of zelfs onmogelijk. - Formulieren: er zit een handige functie in de app waarmee gemakkelijk formulieren kunnen worden aangemaakt en kunnen worden ingevuld door jouw vrijwilligers. Denk bijvoorbeeld aan incidentmeldingen en declaratieformulieren, maar ook een formulier als een ideeënbusje kan goed werken!
- Bring a friend: in de app kan een tegel toegevoegd worden waarbij bestaande vrijwilligers nieuwe vrijwilligers kunnen aandragen. Hang hier een leuke beloning aan en ontdek of dit de instroom vergroot.
Naast al deze praktische oplossingen is het ook van belang dat vrijwilligers een band voelen met de organisatie. Hiervoor hebben wij onder andere het prikbord ontwikkeld. Hier kun je leuke foto’s delen van activiteiten of vrijwilligers in het zonnetje zetten.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Ben je benieuwd naar onze oplossing en zou je hier eens over willen sparren? Neem vrijblijvend contact op.
Lees meer