Organisaties kennen verschillende soorten werknemers: kantoormedewerkers, thuiswerkers, werknemers op locatie bij klanten en non-desk medewerkers zoals een chauffeur of een magazijnmedewerker. Stel we zijn in de loop van 2022 van corona af, dan nog zullen we zien dat personeel zich verspreid en op verschillende locaties aan het werk is. Maar hoe ga je om met deze hybride werkvorm? Hoe bereik je al deze verschillende medewerkers en zijn de kanalen die je nu gebruikt nog wel geschikt? In dit artikel bespreken we de belangrijkste interne communicatietrends van 2022.

1. Hybride organisatie & communiceren 

Een organisatie kent (bijna) altijd non-desk medewerkers en ook de groep thuiswerkers wordt alsmaar groter. Het is bewezen dat thuiswerken echt ‘werkt’. Daarom kiezen organisaties ervoor om personeel (gedeeltelijk) thuis te laten werken. Het is belangrijk om in deze hybride samenleving voor de juiste communicatiekanalen te kiezen.

In het begin van de coronacrisis kwamen veel bedrijven met noodoplossingen zoals, Microsoft Teams of Zoom. Die snelle schakeling is fijn, maar het is goed om na te gaan of er in die snelheid wel voor het juiste platform is gekozen. Met zicht op de toekomst is het belangrijk dat je voor het juiste communicatieplatform kiest om zo al je medewerkers op de hoogte te houden. Kies voor communicatiekanalen die snel en effectief de juiste informatie onder de aandacht brengen. Want je medewerkers betrokken houden is een hele belangrijke interne communicatie trend van 2022.

2. Houd medewerkers zowel online als offline betrokken

De tweede interne communicatietrend is het betrokken houden van je medewerkers. Echt een nieuwe trend is dit dus niet, maar wel eentje die alsmaar belangrijker wordt in deze hybride samenleving. Goed om rekening mee te houden is dat niet iedereen een zakelijk mailadres of laptop heeft. Kies hier je middel/ kanaal op uit.

Wanneer je online gaat communiceren hou er dan rekening mee dat je ook de sfeer van jouw bedrijf hierin meeneemt. Normaliter worden er leuke gesprekken en nieuwtjes gedeeld bij de koffieautomaat, in de wandelgangen of tijdens de lunch. Dit zijn belangrijke onderdelen die van grote invloed zijn op de werksfeer.

Al met al wil je dat werknemers zich betrokken en met elkaar verbonden voelen. Online zou een bedrijfsapp een mooie oplossing zijn, want een mobiel heeft immers iedereen. Offline zou je kunnen kiezen voor een kantoortuin waar medewerkers de kans krijgen met elkaar in gesprek te gaan. Met soortgelijke oplossingen zorg je met interne communicatie  voor verbondenheid, ook op afstand.

3. Zorg voor een goede werknemerservaring

Voor iedereen een positieve werknemerservaring realiseren is een flinke uitdaging. Deze derde trend gaat over de juiste communicatiekanalen kiezen waar jouw medewerkers blij van worden. Nu werknemers op andere plekken aan het werk zijn kunnen werknemerservaringen ook meer van elkaar verschillen. Daarom is het belangrijk om daar in deze tijd meer aandacht aan te besteden. De juiste tools en communicatieplatformen kunnen bijdragen aan de werknemerservaring.

Het is belangrijk dat medewerkers actuele, relevante informatie te zien krijgen. Een prettige werknemerservaring is geen one-size-fits-all, en interne communicatie ook niet. Niet iedereen is dol op nieuwsbrieven en mailtjes en zoals we net al zeiden heeft niet iedereen toegang tot een laptop. Geef je medewerkers dan ook de kans om aan te geven wat voor hen goed werkt.

Wil je echt een goede verbeterslag maken op het gebied van werknemersbetrokkenheid? Neem dan bijvoorbeeld enquêtes af. Op deze manier kom je erachter hoe medewerkers zich voelen per periode. Hieruit haal je belangrijke inzichten, houdt je gemakkelijk de betrokkenheid bij en worden aanknopingspunten zichtbaar om betrokkenheid te verbeteren.

4. Digitale veiligheid

Digitale veiligheid, de laatste trend maar zeker niet minder belangrijk. Doordat veel werknemers nu thuiswerken zijn zij kwetsbaarder voor cyberaanvallen. Deze vorm van oplichting ontstaat vaak door onwetendheid of onoplettendheid. Daarbij raakt privé en werk in elkaar vervlochten door het hybride werken. Medewerkers loggen in vanuit hun eigen wifi-netwerk of checken soms nog even snel iets op hun privé laptop. Het is daarom belangrijk dat werknemers bewust en alert worden gemaakt. Werknemers moeten continu herinnerd worden aan de gevaren en tips krijgen over hoe zij hier het beste mee kunnen omgaan.

Deze communicatietrends zijn uiteenlopend en kunnen verschillend zijn per medewerker. Breng in kaart wat jouw organisatie nodig heeft en geef medewerkers een stem. Speel in op de behoeften en stel daar jouw interne communicatie zo goed mogelijk op in. Laat werknemers aan het woord en sta open voor nieuwe ideeën. En het allerbelangrijkste: blijf communiceren!

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.