Op een werkplek waar veel verschillende generaties werkzaam zijn, is het soms lastig om ervoor te zorgen dat al je medewerkers de essentiële berichten ontvangen. Met de toestroom van Gen Z op de werkvloer betekent dat er in totaal vier verschillende generaties moeten gaan samenwerken. Deze generaties hebben andere verwachtingen van hun werkgevers. In dit artikel beschrijven we de verschillen tussen de generaties en hoe je ervoor zorgt dat alle medewerkers echt bereikt.  

Het verschil tussen de generaties 

Op dit moment werken er vier generaties op de werkvloer. De Babyboomgeneratie (geboren tussen 1940-1960), Generatie X (geboren tussen 1961-1980), Generatie Y die ook wel de Millennials worden genoemd (geboren tussen 1981 – 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1995 en heden). Elke generatie heeft haar eigen en unieke kwaliteiten. Omdat de generaties zo verschillend zijn, hebben ook ze uiteenlopende verwachtingen van hun werkgever. Veel van deze verschillen worden gedreven door cultuur, technologie, de samenleving en zelfs ouderschap.  

De Babyboomers zijn vandaag de dag de veteranen op de werkvloer. Ze zijn zelfvoorzienend en bereid om hard te werken, maar ze zijn ook opzoek naar die stabiliteit. Generatie X wil daarentegen zich nu gaan richten op hun carrière. Ze zijn gedreven en gaan voor hun passie, maar de balans tussen werk en privé is ook belangrijk. Beide generaties zijn het werkveld ingegaan in een tijdperk dat werd gedomineerd door de gedrukte communicatie zoals flyers en posters.

De Millennials en Gen Z groeiden daarentegen op in digitale omgevingen die hen blootstelden aan een constante stroom van realtime feedback in de vorm van vind-ik-leuks, opmerkingen en shares. Hun mobiele apparaten hebben een hoge prioriteit. Maar er zitten ook verschillen tussen deze twee generaties. Zo willen de Millennials voldoening uit hun werk halen, zijn ze ondernemend en vinden ze ontwikkeling en inspraak erg belangrijk. Maar waar de Millenial geen scheiding nodig heeft tussen werk en vrije tijd, heeft Gen Z daar absoluut wel behoefte aan. Daarnaast is Gen Z het meest digitaal, technisch onderlegd en zijn erg leergierig.  

Communicatie met verschillende generaties

Als het op bereiken van de verschillende generaties aankomt, is het belangrijk dat de communicatie aansluit op de behoeften van de verschillende generaties. Doe daarom onderzoek naar hoe werknemers graag essentiële berichten ontvangen. Dit kan door sms’jes, e-mails, telefoontjes, apps of andere opties. Door te onderzoeken hoe verschillende generaties graag communiceren op de werkvloer, bouw je een effectievere relatie op en creëer je een grotere betrokkenheid.  

Generatieveranderingen zorgen nieuwe voorkeuren

Beoordeel mensen niet voortijdig op hun leeftijd, maar zorg ervoor dat je berichten op meerdere manieren verspreidt die overeenstemmend zijn met elke generatie en communicatievoorkeuren. 

Een van de gemakkelijkste manieren om dit te doen, is via een interne communicatie-app. Het combineren van elk kanaal – van video tot chatberichten – in één platform – kan effectief zijn, zolang je maar de technische ondersteuning biedt die nodig is om werknemers te trainen die minder comfortabel zijn op een smartphone.  

Benieuwd wanneer welk communicatiekanaal geschikt is voor jouw organisatie? Lees dan ook ons blog over welke interne communicatiesoftware bij jouw organisatie past. 

Meer tips over het betrekken van medewerkers? Vraag ons gratis e-book aan vol handige tips & tricks.

Vraag het e-book aan
e-book betrokkenheid medewerkers

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Lees meer blogartikelen